NÁZEV | MU 100 let |
---|---|
TYPOLOGIE | výtvarný prvek |
MÍSTO | Brno, CZ |
AUTOŘI | Ing. arch. Tereza Dušková Ing. arch. Pavel Hude Ing. arch. Aleš Navrátil PhD. Ing. arch. Lena Vitorino |
SPOLUPRÁCE | Maroš Belopotocký Bc. Nikola Slámová Ing. arch. Nikola Stibůrková |
SOUTĚŽ | 05/2019 |
Ideově je návrh uměleckého objektu spojen s osobností prvního prezidenta republiky, profesora Masaryka, vepsaného do paměti národa snad nedostižným spojením lidských pozitivních vlastností (po politických zkušenostech mnohých desetiletí je to dnes zjevnější než jindy), zakladatele a patrona brněnské univerzity, který jí propůjčuje svoje jméno.
Navržený objekt má jednoduchou formu dveří – dveřního rámu s dveřním křídlem. Je prostorovým obrazem pootevřeného dveřního křídla otočného kolem vertikální osy poněkud posunuté mimo osu dveřního rámu. V objektu však křídlo dveří zůstává ve fixní poloze – není pohyblivé.
Dveře, se svojí schopností prostory oddělovat a zároveň spojovat, zvláště ty, které vedly do prostorů Božské či světské síly, byly vždy v centru zbystřené pozornosti jejich zpracovatelů. Námi navržené dveře nabízí symbolický vstup do prostoru univerzitního vzdělávání otevřený - nikoliv však příliš široce. Jejich rám svými monumentalizujícími rozměry může vzdáleně připomenout naléhavá sdělení neolitických dolmenů i římských vítězných oblouků.
Masarykova mystická přítomnost, vyjádřená v této chvíli také ve městě rozmístěnými poutači, na kterých promlouvá jednotlivě se současnými významnými profesory univerzity, je v našem návrhu vyjádřena jeho vrženým stínem na podstavu dveří, vyřezaným do litinové desky a zapuštěným na úroveň okolní dlažby.
Konstrukční a materiálové řešení, údržba objektu:Rám i křídlo dveří jsou navrženy ze svařované ocelové konstrukce kryté měděným patinovaným plechem, který je na konstrukci přinýtován. Podstava dveří je navržena z broušené betonové desky, ve které je pak uložena litinová deska s obrysem lidského stínu s typickými znaky postavy T.G.M. Konstrukce dveří je přes ocelové trny kotvena k betonovému základu. Umístění uměleckého díla respektuje požadavky zadání. Výškově pak respektuje ochranné vzdálenosti kladené trolejovým vedením v jeho blízkosti. Zvláštní provozní náklady nejsou vyžadovány. Je třeba zajistit pouze standardní úklid v okolí objektu.